Szín alapján felismerni

Kis Piros Traktor...Ugye, a három szó szinte mindenkiben megmozdít valamit? Mágikus egy dolog, de tényleg, a pszichológia még adós a kérdéssel, hogy a megfelelő populácó számára miért a kis piros traktor a legjobb pupillatágító. Talán ugyanonnan jön a dolog, mint a tűzoltóautók népszerűsége: bármilyen furcsa is belegondolni, a piros jól áll a gépeknek. Ezért aztán a piros a legelterjedtebb traktorszín, a keleti blokk Zetorján és MTZ-jén kívül piros a Case és a Massey-Ferguson is. Különbség csak az árnyalatokban van, és persze hogy ki minek nevezi el az adott színkódot. 

_a0d1667.jpg

Hagyományos téglavörös MTZ

Flambeau red, azaz fáklyavörös az amerikai Case hagyományos színe. Veteránosoknak a 066DH színkódú DuPont festéket ajánlják. Bárki bármit hazudjon is, a traktorok valójában rettenetesen egyformák. Ezért is annyira fontos, hogy a színük különbözzön. És bár a gyártók már egy évszázada ragaszkodnak márkajelzés-színeikhez, időnként azért váltogatják az árnyalatokat. Case-ből sem mindegy, milyen évjáratot restaurálunk, hiszen a fáklyavörösön túl lehet még sivatagi napnyugta és erővörös is.

case.jpg

casekartya.jpg

images.jpg

 

A Caterpillar árnyalatát úgy hívják, Highway Yellow, ami azért zseniális megoldás, mert ez az egyik legalapvetőbb ipari jelzőszín, és a Caterpillar hazájában ilyen színű az ezernyi road movie-ban látható dupla záróvonal.

cat_771d_565rf.jpg 

federal-highway-yellow-xlg.jpg

 És a szerző a BMW 4 kabrió nevadai bemutatóján két csíknyi nevadai záróvonallal:

_a0d5566.jpg

John Deere - a zöld-sárga kombináció az agrárgépek legerősebb márkaszíne, hiszen zöld sok van, de a sárga betétek több hektárral odébbról is felismerhetők.Hivatalosan ipari sárgaként emlegetik a sárgáját, a DuPont és a TISCO is forgalmazza az eredeti festéket. (A képen egy vele nagyjából egyidős Rába-Steiger mellett.)

_a0d1637.jpg

dsc_1727_1.jpg

dsc_1707.jpg

Nem mintha nem létezne végtelen számú kombináció, de azért előfordul, hogy találkoznak a nagy szellemek, és akkor a legnagyobb gépszörnyek, a kiváló óriás önjáró permetezők gyártója, az Amazone is zöld-sárga lesz. De legalább fenyőzöld-narancssárga.

_a0d0829.jpg

 

A Fordson a traktormárka, melyhez Galamb Józsefnek sokkal több köze volt, mint a T Modellhez. A Fordson viszonylag kitartóan ragaszkodott a kék többféle árnyalatához, de amikor például a Steiger gyártott Fordson-emblémás Cougarokat, azok világoskék-fehérek voltak.

dsc_1730.jpg

 

Kubota - az elsősorban kisebb traktorjairól ismert japán márka a narancssárgával gondolta azt, hogy feltalált valamit, de azért a narancssárga egy traktoron egy kicsit köztisztaságin néz ki.

_a0d0723.jpg

A Lamborghini a traktorok között sosem volt akkora történet, mint az autóknál, pedig ugye vezetési élményben egy Lambó sehol sincs az ősi rivális Ferrarihoz képest. Az alábbi képen látható Jay Leno is kizárólag azért tart ilyet a gyűjteményben, mert egy autómúzeumban helye van.  A Lamborghini Trattorit 1972-ben vásárolta fel olasz vetélytársa, a SAME, de megtartották a fehér színt.

jay-leno-and-the-lamborghini-r485_100413259_l.jpg

 _a0d0833.jpg

És a Lamborghini legújabb csúcsgépe, a Mach

A New Holland óriási trükkje, hogy újabban nem csak a szokásos New Holland-kékbe raknak egy-egy sárga csíkot, de a kombájnjaik például teljesen sárgák. Hiába, a New Holland már nagyon régóta nem amerikai, még kevésbé holland, hanem olasz, a Fiat tulajdona és a Juventus mezszponzora.

new_holland_harvester_by_gandoza-d614hbc_1.jpg

 

 

A minszki MTZ sem ragaszkodik körömszakadtáig a hagyományos téglavöröshöz, ha megnézzük az MTZ gyári honlapját, nem csak többféle pirosat látunk, de zöld, kék és sárga gépeket is, bár utóbbiak nyilván a bányaipari sztenderd miatt olyanok. Ez itt egy gyapotművelő traktor, a Belarus 100X.

belarus100x.jpg

 

A Rába-Steiger mindenkinek megvan, ezt még az is ismeri, aki nem különösebben rajong a traktorokért. A szín hivatalos neve az ipari színkártyán Melonengelb, azaz dinnyesárga, és persze kísérőnek fehér. Legalább olyan jó, mint a John Deere zöld-sárgája, mert egyedülálló, felismerhető, de ez talán még gusztusosabb is.

_a0d1729.jpg

A Steiger amerikai traktormárka, tehát inkább sztájgernek kéne ejteni, ha nem félünk, hogy kiröhögnek minket az öncélú tudálékoskodásunk miatt. A Steiger testvérek talán kevésbé választottak jó színt, hiszen a limezöld kimondva jól hangzik, de traktoron inkább csak valami viharvert, jellegtelen máznak tűnik. Ráadásul van még egy csomó zöld traktor a Fendt-től a Hürlimannig. 

steigercougar_1.JPG

A Hürlimann, ami svájci traktormárkaként egyszerre volt technikailag kifinomult és versenyképtelenül drága, többféle zöldet, de pirosat is használt. Az önállóságát rég elvesztett márkát a SAME Deutz-Fahr konszern hozta vissza, csavarra ugyanaz, mint a Deutz-Fahr-ok és Lamborghinik, de jellegzetes spenót-keki zöldben, szép piros Hürlimann feliratokkal.

_a0d0845.jpg 

És ha azt hinné valaki, hogy a keleti blokk nem ismert extrém színeket, nézzék meg ezt a régi Vlagyimirec traktort a Csebokszári Traktormúzeumból.

dsc_1678.jpg

De persze mára a Vlagyimirecek is felvették a normális, fakó, jól bevált téglavörös rejtőszínt.

dsc_1744-3.jpg