Gazda napok, Hódmezővásárhely
Oszama Bin Laden azt hitte, tudja, mi fán terem a dzsihád. Pedig fogalma sem volt, hiszen nem járt még Hódmezővásárhelyen, az Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napokon. Mondjuk én is most voltam először, de megértettem, miért mondták többen a legutóbbi hungexpós kiállításon, hogy majd erre jöjjek el, mert itt lesz az egész Alföld. Hát tényleg itt van.
A fenti képen az országút látható, már bőven Hódmezővásárhely határán túl, de még a kiállítás területe előtt. És persze nem Hódmezővásárhelytől idáig áll a sor, mert ha más irányból jön az ember, már jóval Hódmezővásárhely közepe előtt elkezdődik a dugó. És ha itt megfordulunk, ezt látjuk:
Ezért tényleg célszerű motorral megközelíteni a helyszínt. Ehhez képest furcsa, hogy a bejáratnál alig kell sorban állni, és a kiállítás területén is csak sok az ember, de nincs nyomasztó tömeg. Persze hatalmas az alapterület, rendesen eloszlik a nép, de attól még tényleg ijesztő a Hungexpo környékén sosem látott autósor. A Dél-Alföld úgy látszik, valahogy karmikusan ilyen, legutóbb a Kecskeméti Repülőnapon láttam ekkora sort, ezért is örülök, hogy most motorral jöttem.
A rendezvényt 22. éve szervezi a Hód-Mezőgazda Zrt., és nyilván a helyiek már bele sem gondolnak, hogy a hód szó jelent valamit a városuk nevén kívül. Legalábbis szerintem különben nem egy olyan cég biztosítaná a területet, melyet úgy hívnak, Hód-Bizalom.
A hódmezővásárhelyi fesztivál eredetileg az állattenyésztésről szólt, és a mai napig ez is adja a fő profilt, de akkora a kiállítói érdeklődés, hogy nem kergetik el a gépgyártókat sem. Sőt: már önmagában a mezőgazdasági gép-részleg is kitesz egy önálló kiállítást. És egyelőre nyilván csak a kemencesutban, de már feltűnt néhány autós cég is. Kérdés, ki a fenét érdekel a hegynyi silózók mellett egy Opel Astra.
A Hattat Tarim 1971-es alapítású török agrárgép-és traktorgyártó, jelenleg Valtra és Massey Ferguson licenc alapján gyártanak traktorokat.
A kiállítás zárónapján lesz még ifjú Holstein-tenyésztők felvezető versenyétől juhásztalálkozón át birkanyírás-bemutatóig sok minden, itt a részletes program, belépő felnőtteknek 1200 forint. A tőgyportré pedig az Ugar nevű Holstein-Fríz tehéné, akit a Makói Hagymakertész Kft. állított ki.
A Magyar tarka Lenke alszik egy olyan nyakörvben, amiben valószínűleg kevesen szeretnénk.
Érdemes belehallgatni mások beszélgetéseibe: itt azt meséli egy vendég az Axiál sajtósának, milyen volt, amikor a 80-as években a Claas Dominator megmakkant valami orosz búzafajtától. A történet végét sajnos nem tudtam kivárni, pedig jó volt az előadás.
A hivatalos fesztiválfotók egy Manitou emelőkösarából készültek, a videoközvetítés drónnal megy.
Landini, az Axiál Tesco gazdaságos traktormárkája.
A Claas Diminator távoli utódja, a Jaguar.
A Krone a Claashoz hasonlóan családi vállalkozásban működő német cég, melyet hamarosan részletesebben is bemutatunk.
Egyre jobban mennek az 1-2 centis pontosságot lehetővé tevő GPS-rendszerek, és a velük csomagban kapható automata kormányok.
Caffini, a feltörekvő olasz permetező, ami elektronikai segédlettel akár ék alakú táblákat is veszteség nélkül permetez.