Valtra T - most lesz túl sok az elektronikából?

Év Autója csak egy van, legalábbis európai Év Autója. Vannak még az egyéb földrészek autói, de mivel ezek gyakran csak az adott földrészen kaphatók, hát... hogy is mondjam, a többi földrészen a díj nem sokat jelent. A traktoroknál sokkal jobb a helyzet, eleve annyiféle kategória van, hogy a jobbaknak mindenképpen jut valami. Az új Valtra T például az év első jelentős szakkiállításán, a párizsi SIMA-n hozta el Az Év Gépe (Machine Of The Year) díjat, a 180-280 lóerős kategóriában.

 valtra_t.JPG

A traktoroknak, akárcsak a terepjáróknak vagy pickupoknak, alapvetően jól áll a szögletes, vagy legalábbis bakancsosan bumfordi forma. A Valtra nem csak abban különbözik a mezőnytől, hogy mindenféle színben (hétfélében) kínál traktorokat, de dizájnban is igyekeznek érdekes dolgokat kitalálni, most például a T Series kapott erősen organikus elemeket. A T széria a Valtránál a négyből a harmadik teljesítmény-kategória (A-N-T-S), ami az új T széria esetében már 155-250 lóerőig terjed. A kifutó T széria még jóval kisebb ménesterjedelmű:170 és 225 ló között lehet.

new_look_new_features_tseries_image1.jpg

A T-t még tavaly novemberben mutatta be a finn gyártó, a kiszállítások decemberben kezdődtek, és a Valtra szerint ilyen jól előrendelési szezon náluk még soha nem indult. Ez a T 4. nemzedéke, teljesen új formatervvel, és a 155 és 250 lóerő között hét különböző változatban: AGCO Power motorok 6,6-tól 7,4 literes hengerűrtartalomig, 600 üzemórásra növelt szervizintervallummal. Az autóknál elég komoly hülyeségnek tűnik például az olajcsere-periódus durva magasságokba tolása (akár 30 ezer km), lehet, hogy a traktoroknál is elindult valami hasonló licit. 40 ezer órányi tesztelés fékpadon és terepen, a finn Valtránál eleve adott sarki körülmények között és melegebb éghajlatú helyszíneken, melyeket a sajtóanyag nem részletez.

new_look_new_features_tseries_image3.jpg

Az új T egyik újdonsága, hogy a kuplungpedál lenyomására csak motorindításkor van szükség, a fékpedál lenyomása a kuplungot is működésbe hozza, a gázpedál pedig nem a motor fordulatszámát szabályozza, hanem a traktor sebességét. Az automatikus rendszer a kihajtással működtetett eszközök üzemeltetésében is nagy segítség,hiszen a fordulatszám változása nem hat ki a működtetett egyéb gépekre.

new_look_new_features_tseries_image2.jpg


A finnek nagyon büszkék a csendes és ergonomikus új kabinra, mely az ülésnél teljes 20 centivel lett szélesebb, mint az elődmodell. És persze ezt a traktorkabin-nirvánát ügyes videós eszközökkel elég ügyesen ábrázolni is tudják. Az alábbi videót látva totális talány, miért meditál, vagy imádkozik bárki is templomban, vagy a természet csendjében, amikor egy új Valtra T beltere mélyszántás közben erre sokkal alkalmasabb dolognak tűnik. A modern, nem nélkülözhetetlen, de a szántóföldi imádkozást nagyban megkönnyítő felszerelések közül természetesen az új Valtra T is rendelhető centiméteres pontossággal dolgozó, GPS alapú automata kormányzással (AutoGuide) és telemetriai agytröszttel, ami a szervizelést segíti.

 

Az új Valtra T 7,3 tonnás, de elméletileg 13,5-ig szerszámozhatjuk. A fordulókör átmérője még frontsúlyokkal és légrugós első tengellyel is mindössze 10,5 méter. A szabad hasmagasság 60 centi, és a közel 3 méteres tengelytáv közúron is jól vezethetővé teszi. Apropó, közút: a finnek mindig is jó marketingesek voltak, és ennál többet nehéz a szakmából kihozni, mint a videó, amit igazából a Nokian gumigyártónak csináltak, és Juha Kankkunen ralilegenda csapat benne egy traktorral, elméleti, és persze meglehetően irreális versenyben egy snowmobios kiscsávóval.

 

alapteljesítmény
LE/Nm
átmeneti csúcs
LE/Nm
T144  155/640 170/680
T154  165/680  180/740
T174  175/740 190/780
(T174 Eco)  175/850 190/900
T194  195/800  210/870
T214  215/870 230/910
T234  235/930 250/1000

 

 

 

 

 

 

És persze hogy nézne már ki, ha Kankkunen nem állított volna fel vele egy sebességrekordot is, havon?